Sådan tænker du din stress væk

Den er god nok. Når du har læst dette indlæg til ende, så har du fået tre gode råd til at tænke din stress væk – og en videnskabelig forklaring på, hvorfor det virker.

Hvorfor arbejder Securitas med stress?

Men før vi når så langt, vil vi lige italesætte elefanten i rummet: Hvad har Securitas at gøre med stress? Det bliver vi ofte spurgt om, når vi er ude og fortælle om Securitas Strain Line til vores kunder. Og svaret er ganske enkelt: Vores kerneydelse er tryghed og sikkerhed med fokus på danske virksomheder. Det inkluderer selvfølgelig også tryghed for de medarbejdere, der er ansat i dem.

Bare rolig, det er ikke vores vagter, der er terapeuter

Derfor har vi indgået et samarbejde med MINDstrain om at tilbyde stressbehandling og forebyggende kurser til vores kunder i hele landet. Det spændende ved MINDstrain er, at de vender traditionel stresstænkning på hovedet. For de fokuserer ikke på, hvad du tænker, men hvordan du tænker.

Den videnskabelige forklaring

”A hvad?!?” Er det ikke bare coach-snak? Nej, ikke hvis man spørger Katrine Sejersen-

Permin, coach og medejer af MINDstrain. ”På University of Wisconsin lavede man et 8-årigt studie af over 30.000 personer – ét af de allerstørste stressstudier nogensinde. Man spurgte dem om to ting: Hvor stressede de selv var, og om de troede, at deres stress var farligt for dem. Og det interessante var, at dødeligheden var øget med 43%, hvis man så sig selv som svært stresset, men KUN hvis man samtidig mente, at stress var farligt. Dem der ikke mente, at stress var farligt, havde den laveste dødelighed af alle – inklusiv dem, der scorede sig selv lavt på stress.” Og Katrine forsætter: ”Det lyder jo helt vildt. Så på Havard University lavede man et kontrolstudie, hvor man startede med at udsætte 50 personer for en stresstest. Alle responderede med stressreaktioner. Så trænede man halvdelen i at tænke anderledes omkring egne stressreaktioner. Altså – man talte ikke med dem om HVAD, der stressede dem, men man lærte dem at håndtere, HVORDAN de tænkte i stressede situationer. Da man gentog forsøget på de samme 50 mennesker, var forskellen markant. Dem, der var trænet i at tænke anderledes, havde nu meget mindre stressrespons. Og det understøttede studiet fra University of Wisconsin: Det handler ikke om, hvad du tænker, men hvordan du tænker på det”.

Sådan tænker du din stress væk

Det synes vi er tankevækkende. Derfor har vi bedt Katrine give os 3 tips til at tænke anderledes om stress.

  • Forstå forskellen på tankeindhold og tankeprocesser. Vores tankeindhold skifter mange gange på en dag, men det gør vores tankeprocesser ikke. Tankeprocesser er tanker om tanker, følelser og kropslige reaktioner. De er som overbevisninger, og dem laver vi kun om på, hvis vi er bevidste om dem, og hvis vi opdager, at de er uhensigtsmæssige for os.
  • Forstå forskellen på travlhed og stress. Du skal ikke være bange for at have travlt, for du bliver ikke stresset af travlhed. Men hvad bliver du så stresset af? Bekymringer. Når du begynder at tænke ”Hvad nu, hvis jeg ikke når det?”, ”hvad nu, hvis jeg ikke gør det godt nok”, ”hvad nu, hvis…”. Det er vigtigt at forstå, at stress ikke handler om HVAD, du laver, men HVORDAN du tænker om det.
  • Styr dine bekymringer. ”Må jeg så slet ikke bekymre mig længere?” Selvfølgelig må du det, for bekymringer minder os om, at noget er vigtigt. Men du skal lære at styre dine bekymringer og skifte tankeproces, fremfor at lade bekymringerne styre dig. De praktiske værktøjer til dét får du både på de forebyggende kurser og de behandlingsforløb, som vi tilbyder i Securitas Strain Line.

Er du interesseret i at høre mere om, hvordan vi gennem Securitas Strain Line kan sikre dine medarbejderes tryghed og trivsel på jeres arbejdsplads, så læs mere her. Vil du vide mere om metoden bag Securitas Strain Line, så besøg vores samarbejdspartner MINDstrains hjemmeside.