Skip to main content

Tjekliste: Har du husket alt til at sikre din klinik?

Patientsikkerhed gør sig ikke kun gældende under selve behandlingen, men også i trygheden på og omkring en sundhedsklinik. Både patienter og personale skal føle sig sikre mod eksterne trusler såsom tyveri, vold og brand. Følg disse trin for at sikre dine sundhedsfaciliteter bedst muligt.

1. Adgangskontrol for medarbejdere

Ved at investere i smarte låse og adgangskontrolsystemer kan du nemt sikre, at uvedkommende ikke får adgang til rum, hvor de ikke hører til. Det gælder såvel besøgende og patienter som medarbejdere. Hvis et adgangskort skulle forsvinde, kan du nemt spærre det, og du slipper for at skulle udskifte alle låse, som du ville have gjort med et normalt nøglesystem. Et ekstra plus er, at adgangskortene også kan fungere som identifikation for dine medarbejdere.

 

2. Sørg for at have en tyverialarm tilsluttet

Selvom du arbejder på en arbejdsplads, der altid er åben – og hvor personalet konstant er til stede – kan det alligevel være en fordel at have en tilsluttet tyverialarm for at forstærke din og dine medarbejderes sikkerhed. De tyve, der leder efter medicin, overvejer nemlig sjældent, om der er personale til stede eller ej. I disse tilfælde er en tyverialarm en god investering, fordi den giver dig mulighed for at blive alarmeret om et igangværende indbrud, og Securitas kan med det samme sende vores vagter ud for at afhjælpe situationen.

 

3. Kameraovervågning ved særlige hændelser

Skab visuel sikkerhed, og saml nemt eventuelt bevismateriale ved hjælp af videoovervågning. Kameraer er meget effektive, når det kommer til at forebygge potentielle kriminelle handlinger, og det giver dig også bevis den dag, en ulykke eller en forbrydelse indtræffer. Bare husk på, at du skal skilte med din videoovervågning, og at du kun må overvåge private områder samt din virksomheds indgange/facade uden at gemme optagelserne.

Læs mere om, hvad der gælder for videoovervågning på offentlige steder her.

Hvis en alarm skulle gå, kan vi hos Securitas ved hjælp af overvågningskameraer tilknyttet vores kontrolcentral hurtigt danne os et overblik over situationen – og vurdere, om vi skal sende vagter til stedet.

 

4. Klare og tydelige evakueringsguides 

I tilfælde af brand er du ikke kun ansvarlig for dit eget personale, men også for alle dine patienter og andre besøgende. Ved hjælp af grundig uddannelse af evakueringsledere får du udvalgte personer blandt dine medarbejdere, som kan tage et ekstra ansvar og sørge for, at alle kommer ud til samlingsstedet.

 

5. Øv jer på det værste, og håb på det bedste

Det er svært at vide præcis hvilke og hvor mange personer, der er til stede i tilfælde af brand, da der hele tiden kommer og går nye patienter og besøgende. Den bedste måde at forberede sig på er, at du og dine medarbejdere øver, øver og øver. I skal blandt andet øve jer i, hvordan I mest effektivt evakuerer jeres lokaler, og ikke mindst hvordan jeres brandslukkere fungerer, og hvilken type slukker, der skal bruges ved forskellige typer af brandslukning. 

 

6. Sørg for klar information

Det er vigtigt, at dine instruktioner og skiltning er tilgængelige og nemme at forstå. Det gælder både pile på jorden til flugtveje, evakueringsplaner, der kan findes ved hver indgang og tydelige, synlige skilte på vægge og loft, der viser, hvor nødudgangene er. På den måde ved både besøgende og medarbejdere, hvordan de skal komme ud, hvis de pludselig skal forlade lokalet. Securitas kan hjælpe dig med at vælge den helt rigtige placering af skiltene.

 

7. Husk, at I skal efterse jeres brandslukkere

Brandslukkere skal opsættes for hver 30. meter, og du skal markere placeringen tydeligt ved hjælp af skilte på væggen. Men tro ikke, at en brandslukker holder hele livet. Hver brandslukker skal efterses en gang om året for at sikre, at der stadig er det rette tryk, og at indholdet stadig er brugbart.

 

8. En langsigtet investering

Sikkerhedsarbejde kan virke både dyrt og besværligt, men husk, at prisen kan være høj, hvis uheldet er ude. Sørg derfor for at beskytte dig, dine patienter og besøgende. Gem denne liste, og gennemgå den fra tid til anden. Behov og krav til sikkerhed ændrer sig løbende, og det betyder, at dit sikkerhedsarbejde hverken har en begyndelse eller en ende – det er løbende i gang.

 

En sikkerhedspartner, du kan stole på

Securitas er din erfarne sikkerhedspartner. Vi har nemlig omfattende viden om, hvordan du bedst beskytter din virksomhed – med både små og store midler. Vi har desuden god erfaring med at hjælpe virksomheder med sikkerhedsløsninger skræddersyet til jeres behov. Derfor kan vi godt garantere, at din virksomhed får den rigtige beskyttelse, når du vælger Securitas.

Vil du vide mere? Lad os kontakte dig

Vores eksperter guider dig til den bedste sikkerhedsløsning for din virksomhed.

Tak!

En af vores servicerådgivere kontakter dig snarest!

Information om hvordan Securitas behandler dine persondata fremgår af Securitas’ privatlivspolitik. Dette website er beskyttet af reCAPTCHA og Googles Privacy Policy og Terms of Service er gældende.