Skip to main content

Få styr på internetsikkerheden – både online og offline

Fem ting, du selv kan gøre for at øge sikkerheden

Lad ikke mangel på tid og viden gøre din virksomhed sårbar. Her forklarer vi, hvad du kan gøre for at øge sikkerheden og mindske de negative konsekvenser, hvis der skulle opstå en ulykke. På den måde bliver din arbejdsplads tryg både online og offline.

Cybersikkerhed mindsker risikoen for angreb online

Langt de fleste arbejdspladser er afhængige af systemer, der er forbundet til internettet, hvad enten det er adgangssystemer, betalingssystemer eller noget helt tredje. Det giver selvfølgelig en række fordele, men det gør dig også mere sårbar. Hver dag læser vi om nye cybertrusler og cyberangreb mod virksomheder.

 

Eftersom angrebene udvikler sig og sjældent er de samme, er cybersikkerhed også et bredt begreb, som kan være svært at forstå. Eksempler på cybersikkerhedsløsninger er firewalls, virusbeskyttelse og andre løsninger. De beskytter dine systemer og din teknik mod forskellige typer trusler, angreb og uvedkommende adgang.

 

ID-tyveri er en reel trussel for mindre virksomheder

Mindre virksomheder løber ikke samme risiko for at blive hacket eller blive udsat for målrettede cyberangreb. Risikoen for mindre virksomheder er snarere, at følsomme oplysninger som ID-oplysninger bliver lækket og stjålet. Digital svindel og ID-tyverier bliver stadig mere udbredt, og det er ikke altid let at vide, om man er blevet ramt, før det har forårsaget en del bekymringer og måske også skade.

 

Et typisk hændelsesforløb ved ID-tyveri er, at en større organisation, som har gemt dine oplysninger, fx din bank, udsættes for et cyberangreb, hvor data bliver lækket. Dine oplysninger bliver derefter solgt videre. Desværre kan du ikke selv forhindre cyberangreb mod andre organisationer, som har dine persondata. Hvis din bank eller webshoppen, som du har handlet i, bliver hacket, er din identitet altså ude på nettet. Du finder heller ikke ud af, at dine informationer er lækket, før det er for sent.

 

Fem ting, du selv kan gøre for at øge sikkerheden online

 

  1. Adskil privat og arbejde

Det private digitale miljø har ofte et lavere sikkerhedsniveau end det på arbejdspladsen. Undgå at bruge personlige loginoplysninger eller surfe privat i firmamiljøet. Det gælder også for hardware, som fx at bruge samme mobil privat og på jobbet.

 

  1. Anvend kun pålidelige webshops

Vær forsigtig med, hvem du giver dine oplysninger til, og handl kun hos pålidelige webshops. Hvis du er usikker på, om en webshop er pålidelig eller ej, bør du i stedet gå til en, du er tryg ved.

 

  1. Skift adgangskode regelmæssigt

Hav en politik for regelmæssig udskiftning af adgangskode, og stil krav til adgangskodens længde og indhold.

 

  1. Beskyt dine konti med tofaktorautentificering

De steder, hvor du kan, bør du aktivere sikkerhedsfunktionen tofaktorautentificering, så du kan være sikker på, at ingen ny eller ukendt enhed kan få adgang til dine konti uden din godkendelse.

 

  1. Gennemse systemrettigheder

Hvilke medarbejdere har adgang til hvad? Kun dem, der anvender systemerne, bør have adgang til dem.

 

 

Fem ting, du selv kan gøre for at øge sikkerheden offline

 

  1. Gennemse vagtplanen

Skal medarbejdere arbejde alene, eller kan du vagtplanlægge, så der altid er mindst to personer på arbejdspladsen? På den måde styrker du følelsen af tryghed, og ved sygdom er der altid hjælp at hente.

 

  1. Hold orden på arbejdspladsen

En rodet arbejdsplads er mindre sikker. Brændbart materiale som emballage, der ikke bliver smidt ud, rodede opbevaringsrum og lignende udgør en stor brandrisiko. Også ledningsrod udgør en brandrisiko. Hvis der skulle ske en ulykke, må intet blokere for nødudgange og sikkerhedsudstyr.

 

  1. Tal med dine medarbejdere

Føler medarbejderne sig trygge på arbejdspladsen? Har de identificeret sikkerhedsrisici? Tal med dine medarbejdere om sikkerhed og eventuelle risici. Måske opdager de noget, du har overset. Sørg også for, at alle på kontoret ved, hvad de skal gøre, hvis der opstår en ulykke. Det er også godt at afholde et møde om sikkerhed med nye medarbejdere. Det giver dem mulighed for at handle rigtigt.

 

  1. Luk vinduer og døre

Hav en politik for at lukke vinduer og døre. Det kan mindske risikoen for, at en evt. brand spreder sig, og kan desuden holde uvedkommende ude af lokalerne.

 

  1. Anmeld sikkerhedsbrister

Så snart du eller en ansat bemærker sikkerhedsbrister, skal I anmelde det. En lille ting, som at døren lukker langsomt, kan få store konsekvenser.

 

En tryg partner

Hvis der har været en hændelse – uanset om det er et indbrud, hærværk eller ID-tyveri – indebærer det ofte meget kostbare produktionsafbrydelser. Sikkerhed offline er præcis lige så vigtig som online. Sørg for at beskytte din virksomhed på bedst mulige måde.

Med Securitas som sikkerhedspartner kan du føle dig tryg ved, at din arbejdsplads er beskyttet, og at konsekvenserne ved en eventuel ulykke minimeres. Vi hjælper dig med sikkerhedsløsninger offline og kan også komme med tips til, hvad I har brug for, så I kan være sikre online.

 

Vil du vide mere om vores sikkerhedsløsninger? Udfyld formularen herunder, så ringer vi dig op. 

Vil du vide mere? Lad os kontakte dig

Vores eksperter guider dig til den bedste sikkerhedsløsning for din virksomhed.

Tak!

En af vores servicerådgivere kontakter dig snarest!

Information om hvordan Securitas behandler dine persondata fremgår af Securitas’ privatlivspolitik.