På flere af de stationer, hvor Securitas’ tryghedsvagter er sat ind, oplever rejsende, at de ikke står alene, hvis noget opstår. De møder vagter, der arbejder i øjenhøjde, som er uddannet til at håndtere utryghed, og som kan skabe ro, før en situation udvikler sig. Samtidig er indsatsen tæt forbundet med DSB’s styrkede realtidsovervågning, som gør det muligt at reagere hurtigt og målrettet, hvis der opstår uro.
'“Vi kan direkte se i målingerne, at tryghedsvagterne gør en forskel. Blandt de passagerer, der har mødt vagterne, oplever hele 81 procent en øget tryghed, og særligt kvinder og forældre til teenagere nævner, at de føler sig mere trygge i aftentimerne. Det er et tydeligt tegn på, at vores indsats virker, og at kunderne oplever, at DSB gør sig umage,” siger Per Vestergaard, der til daglig er chef for DSB Stationsservice. Han sætter i den forbindelse et par ord på det tætte samarbejde med Securitas:
”Samarbejdet med Securitas fungerer godt, og deres tryghedsvagter bidrager på en professionel måde til vores samlede tryghedsindsats. Vi oplever i den grad, at vagterne er nærværende, imødekommende og dygtige til at skabe ro, når der opstår utryghed.”

Flere rejsende føler sig trygge – særligt i aftentimerne
Trygheden stiger tydeligt blandt de passagerer, der rejser om aftenen. Undersøgelserne viser:
- 81% oplever øget tryghed, når de har mødt tryghedsvagter
- 80% af kvinderne føler sig mere trygge
- 71% af mændene føler det samme
- 74% af forældre til 15-18-årige er mere trygge ved at lade deres børn rejse alene
- Effekten er størst på stationer, hvor der tidligere har været episoder med uro eller utryghed
Tryghedsvagterne arbejder uden myndighedsbeføjelser, men med en faglig ballast, der gør dem i stand til at håndtere både mindre episoder og situationer, hvor nogen føler sig særligt udsat.
Det kan være alt fra at hjælpe en rejsende med at komme sikkert videre, skabe kontakt til en ven eller familie, eller at nedtrappe en situation, hvor en gruppe virker utryghedsskabende.
“Det, der betyder mest, er ofte de små indsatser. At møde folk, der er utrygge, med ro og almindelig omsorg, kan ændre hele oplevelsen af at stå på en station om aftenen. Mange fortæller os, at det gør en forskel bare at vide, at vi er der,” siger Rene Nielsen, områdechef i Securitas.
DSB og Securitas peger begge på, at stærk koordinering mellem overvågning, drift og bemanding giver et mere præcist billede af, hvor og hvornår behovet er størst. Det betyder, at tryghedsvagterne kan flytte sig hurtigt, når realtidsovervågningen registrerer uro, eller når der er særlige hændelser, der kræver ekstra tilstedeværelse.
Udvidelse af ordningen i 2026
Erfaringerne fra S-banen og en række større stationer har været så gode, at man nu har besluttet at udvide ordningen fra 2026. Det betyder, at tryghedsvagter også i fremtiden bliver en fast del af tryghedsarbejdet på blandt andet Kystbanen og stationer som Roskilde og Middelfart.
“For os handler det om, at kunderne skal kunne regne med en tryg rejse, uanset tidspunkt og sted. Tryghedsvagterne er et vigtigt ekstra lag, der hjælper os med at skabe ro og nærvær, når mennesker føler sig mest udsatte,” siger Per Vestergaard.
