Skip to main content

Guide: Sådan undgår du fejlalarmer i ferien

I små og mellemstore virksomheder er ferieperioder ofte ensbetydende med ændrede åbningstider og potentielt flere lukkedage end normalt. Det øger risikoen for indbrud, men de ændrede rutiner kan også resultere i fejlalarmer. Her kan du læse vores gode råd til, hvordan du beskytter din virksomhed mod indbrud i ferien og samtidig undgår fejlalarmer.

Introduktion


Som virksomhedsejer eller sikkerhedsansvarlig forstår du vigtigheden af at sikre din virksomhed mod indbrud og tyveri – især i ferieperioderne. I denne artikel kan du lære mere om:

  • Hvordan du kan mindske risikoen for indbrud
  • Hvordan du undgår fejlalarmer i ferien
  • Hvordan du tjekker, om din alarm virker optimalt
  • Hvordan kontrolcentralen kan hjælpe dig

 

Undgå fejlalarmer i din ferie

 

Den primære årsag til at der sker flere fejlalarmer i ferieperioder er ændrede rutiner i virksomheden. Dit personale møder ind på andre tidspunkter end normalt, og måske har du ansat ferieafløsere, der ikke er fortrolige med virksomhedens sikkerhedsrutiner og alarmsystem.

De ændrede rutiner kan resultere i forkert betjening af alarmen, hvilket medfører, at kontrolcentralen forgæves sender en patruljevagt afsted. Det giver ekstra omkostninger, hvilket du sikkert ikke er interesseret i. Der er dog flere ting, du kan gøre for at reducere risikoen for fejlarmer:

  • Sørg for at give kontrolcentralen besked om eventuelle ændrede åbningstider.
  • Husk at opdatere dine kontaktpersoner, så kontrolcentralen ved, hvem de skal kontakte i tilfælde af alarm.
  • Giv dine medarbejdere en grundig vejledning i hvordan alarmsystemet fungerer, og hvad de skal gøre, hvis de oplever problemer.

 

Tjek at din alarm fungerer, som den skal


Inden du og dine medarbejdere går på ferie, er det vigtigt at sikre, at dit alarmsystem virker, som det skal. Det ville være ærgerligt at gå på ferie med en alarm, der enten ikke virker eller ikke er slået korrekt til.

Hvis du holder ferielukket i din virksomhed, bør du derfor sikre:

  • At alarmsystemet fungerer korrekt. Kontakt kontrolcentralen og aftalt en test, så du er sikker på, at alting fungerer, som det skal.
  • At alarmen er tilkoblet, inden du forlader den. Hvis du er i tvivl, om du har fået slået alarmen ordentligt til, kan du kontakte kontrolcentralen og få kontrolleret, at alarmen er korrekt tilkoblet.

 

Gør det synligt, at din virksomhed er sikret med tyverialarm


Når en virksomhed får installeret en alarm, får de typisk også monteret alarmskilte på døre og vinduer. Skiltene sender et tydeligt signal til potentielle indbrudstyve om, at virksomheden er sikret med en tyverialarm og overvåget fra en kontrolcentral.

Skiltene er dog kun effektive, hvis indbrudstyven kan se dem. Hvis der fx er stillet ting foran vinduer eller døre, bør du flytte dem, så skiltene er tydelige. Hvis din virksomhed også har opsat videoovervågning, gælder det samme for dine kameraer; sørg for at de er fri for spindelvæv og andet skidt, så deres udsyn ikke er begrænset.

 

Hvem passer på virksomheden uden for åbningstid?


Hvis din virksomhed har installeret en tyverialarm fra Securitas, er den koblet op til vores kontrolcentral. Kontrolcentralen overvåger alarmen døgnet rundt, så længe den er tilkoblet korrekt.

I tilfælde af indbrud eller hærværk vil alarmen aktiveres og sende signal til kontrolcentralen. Du aftaler med kontrolcentralen på forhånd, hvordan vores operatører skal forholde sig, hvis alarmen går. Aftalen kalder vi en forholdsordre, og den dikterer blandt andet, hvem vores operatører skal kontakte, hvis alarmen går.

I en ferieperiode kan der dog være brug for at lave ændringer din aftale, og vi anbefaler derfor, at du gennemgår eventuelle ændringer eller ønsker i forholdsordren med kontrolcentralen, inden du går på ferie. Det kan fx være, at vi skal tage fat i en anden kontaktperson, hvis alarmen aktiveres i perioden.

 

Lær mere

 

Vil du høre mere om, hvordan en alarmløsning fra Securitas kan sikre din virksomhed? Kontakt vores konsulenter for en uforpligtende snak på telefon +45 7226 8310 eller på mail salg@securitas.dk.

Har du allerede en alarm fra Securitas, og har du brug for hjælp til at ændre dine åbningstider eller kontaktpersoner i ferien? Kontakt kontrolcentralen på telefon +45 7026 3650 for support.

Vil du vide mere? Lad os kontakte dig

Vores eksperter guider dig til den bedste sikkerhedsløsning for din virksomhed.

Tak!

En af vores servicerådgivere kontakter dig snarest!

Information om hvordan Securitas behandler dine persondata fremgår af Securitas’ privatlivspolitik. Dette website er beskyttet af reCAPTCHA og Googles Privacy Policy og Terms of Service er gældende.

 

 

Beklager, www.securitas.dk understøtter ikke Internet Explorer. For at bruge vores hjemmeside, så prøv at bruge en nyere browser som Chrome, Safari, Firefox eller Edge.