Skip to main content

Covid-19 - Sådan sikrer du din virksomhed i pandemitider

Har du tilpasset virksomhedens forretningsmodel til den nye kundeadfærd og de ændrede arbejdsmetoder efter pandemiens start?  Glem ikke, at ændringerne også påvirker jeres behov for sikkerhed. Så få styr på, om du har, hvad der kræves af cybersikkerhed, alarmer og kameraovervågning. Her er tjeklisten, der gør virksomheden mere sikker i pandemitider

Udgivet

Tjeklisten, der kan sikre virksomheden under pandemien:

 

  • Samvær på afstand ✓
  • Sikker VPN til hjemmearbejde ✓
  • Mulighed for at holde afstand ✓
  • Håndsprit og desinfektion ✓
  • Holde styr på antallet af personer i lokalet ✓
  • Kameraer til at identificere, hvor der opstår trængsel ✓
  • Installering af kassebeskyttelse ✓
  • Moderne teknologi til at holde styr på, når du ikke er til stede ✓
  • Jævnlig tjek af lokalet ✓
  • Tryghedsalarm til ansatte, der arbejder alene ✓
  • Regelmæssig kontrol ved alenearbejde ✓
  • Løbende dialog med medarbejderne ✓

Hjemmearbejdende kolleger

Hvis du har mange ansatte, der arbejder hjemmefra, skal du som virksomhedsejer tænke over, hvordan det påvirker både sikkerheden og den mentale sundhed.  

 

Samvær på afstand ✓

Hjemmearbejde gør det svært at socialisere med kolleger – og det kan sænke moralen. Glem ikke at planlægge sociale aktiviteter. Det kan være så simpelt som at logge ind 5 minutter før til onlinemødet, så der er tid til at sludre lidt. Eller at aftale en distancekaffe om fredagen. På den måde bidrager du til et bedre arbejdsmiljø for alle.

 

Sikker VPN til hjemmearbejde ✓

Når dine medarbejdere arbejder hjemmefra eller på en café, er risiciene i det digitale miljø større, især hvis de arbejder på et åbent netværk. Det er en god idé at bruge en sikker VPN, der beskytter mod indtrængen.

 

Smittesikre lokaler

Møder dine medarbejdere ind i din virksomheds lokaler, kan du hjælpe til at reducere smitterisikoen. Det kan du bl.a. gøre på følgende måder:

 

Mulighed for at holde afstand ✓

Er der god mulighed for at holde afstand til hinanden? Eller skal du møblere rundt på butiksreolerne eller reducere antallet af skriveborde? Glem ikke at informere medarbejdere og kunder om, hvordan de kan hjælpe. Har du for eksempel sat skilte op, der husker dem på at holde afstand?

 

Hånddesinfektion og desinfektion ✓

Har du stillet nok håndsprit frem i lokalet? Arbejder I på kontor, kan det også være en god idé at supplere med desinfektionsmiddel, så medarbejderne kan gøre skrivebordet rent. Især hvis de ikke har personlige skriveborde, men skifter plads fra dag til dag.

 

Hold styr på antallet af personer i lokalet ✓

Sørg for, at der ikke opstår trængsel, og at dine medarbejdere eller kunder føler sig trygge. På kontoret kan du implementere et bookingsystem, så du hele tiden ved, hvor mange der vil være på kontoret hver dag. I butikken kan der være behov for et system ved indgangen, der viser, hvor mange besøgende du har lige nu.

 

Kameraer til at identificere, hvor der opstår trængsel ✓

Du kan også bruge dine overvågningskameraer til at identificere områder i lokalet, hvor folk samles oftere, og der opstår trængsel. Måske er det tid til at flytte rundt på inventaret?

 

Installér kassebeskyttelse ✓

For dig, der driver en butik eller café, er det en nem løsning at beskytte folk ved at opsætte plexiglas omkring kasseområdet.

 

Beskyt tomme lokaler

Er der tomt i jeres lokaler under pandemien, kan der være andre risikofaktorer. Risikoen for indbrud stiger, når du ikke selv er til stede, og skader som vandlækager kan opdages for sent og ødelægge lokalerne. Sådan kan du forebygge risici:

 

Moderne teknologi som kontrol, når du ikke selv er til stede ✓

I dag findes der tekniske løsninger, der gør dig mindre sårbar. Med alarmer og kameraovervågning har du altid styr på lokalet, så hvis du ikke har opdateret din alarm- og kameraløsning i et stykke tid, kan det være en god anledning nu. Bruger du Securitas-appen, har du fuldt overblik på din smartphone.

 

Tjek lokalerne regelmæssigt ✓

For at forebygge risici er det godt, at nogen jævnligt tjekker lokalerne. Hvis du ikke har tid til selv at gøre det, kan Securitas’ patruljevagter besøge dine lokaler og sørge for, at du ikke bliver mødt af ubehagelige overraskelser, når du vender tilbage.

 

Øget sikkerhed ved alenearbejde

Nogle virksomheder rykker rundt på mødetider i løbet af pandemien. Stiger andelen af ansatte, der arbejder alene, kan du overveje, om der opstår nye sikkerhedsbehov. Du kan bl.a. se på:

 

Sikkerhedsalarm til ansatte, der arbejder alene ✓

Medarbejdere, der udfører alenearbejde, føler sig ofte mere sikre med en overfaldsalarm, som kobles direkte til Securitas' kontrolcentral. På den måde er hjælpen altid lige ved hånden.

 

Regelmæssig kontrol under alenearbejde ✓

Hvis du vælger at samarbejde med Securitas, kan vi også planlægge regelmæssige vagtbesøg, hvor vores vagter kommer forbi og sørger for, at dine alenearbejdende ansatte føler sig trygge.

 

Se det fra medarbejdernes perspektiv ✓

Sidst men ikke mindst – hav en åben dialog med dine ansatte og tag fat i eventuelle bekymringer. Løs problemerne bedst muligt for dem, der er bekymrede for at arbejde hjemmefra. Når dine medarbejdere føler sig trygge, har både de og virksomheden det bedre.

 

Få hjælp fra en sikkerhedspartner

 

Er du usikker på, hvad du skal gøre for at øge sikkerheden? Vil du hellere fokusere på at drive virksomheden end at bekymre dig? Vi hjælper dig gerne med sikkerhedsløsninger – så du kan fokusere på din forretning.

 

Hvis du vil vide mere om sikkerhedsløsninger omkring Covid-19, er du velkommen til at udfylde kontaktformularen herunder, så ringer vi dig op.

Beklager, www.securitas.dk understøtter ikke Internet Explorer. For at bruge vores hjemmeside, så prøv at bruge en nyere browser som Chrome, Safari, Firefox eller Edge.