Skip to main content

3 råd til brandsikring - sådan forebygger du brandulykker

Hvorfor skal du tænke på brandsikring af din virksomhed? En brand kan være katastrofal for din virksomheds omsætning. Når branden først er brudt ud, så kan du risikere driftsstop i din produktion og beskadigelse af dine værdier. Det er din virksomheds varemærke og eksistensgrundlag, som er på spil, hvis du ikke tænker over brandsikring.

Udgivet
09 december 2020 09:53

Mød vores driftsleder Karsten 


Vi har interviewet vores driftsleder Karsten Elholm fra Odense om 3 gode råd til, hvordan du brandsikrer din virksomhed mod brandulykker. Karsten har mere end 15 års erfaring inden for sikkerhed og startede selv oprindeligt som patruljevagt i Securitas. I dag er han Driftsleder i Odense/Sydfyn kredsen og har ansvaret for et team på 18 patruljevagter. Han rådgiver til daglig både offentlige og private virksomheder om brandsikring, brandfælder og hvor i virksomheden, der er størst risiko for brand.

3 gode råd til brandsikring

 

Råd nr. 1:

En gang om året bør du gennemgå din virksomhed for brandfælder sammen med din sikkerhedsleverandør. Vi gennemgår bl.a. elektricitet, tilsluttede kaffemaskiner, opvaskemaskiner. Flere brande opstår ved tilsluttede hårde hvidevarer, der stadig er tændte. Kig på dine medarbejderes el-vaner. Sætter de opvaskemaskinen i gang, inden de tager hjem fra kontoret? Sluk udstyret.

Hvis du er en kommune, så kigger vi fx på skolernes bordebænkesæt. Står de for tæt på træskure og kan danne en reaktionskæde, hvis der opstår brand? Nytårsaften står for døren, og skolens skraldespande er gode steder for nytårsløjer med fyrværkeri. Endnu en brandrisiko, hvis skraldespanden står under et halvtag.

Råd nr. 2

To gange om året bør du tjekke op på dit brandudstyr. Det kan være, du har flere brandslukkere hængende på gangene eller pulverslukkere, som de også kaldes. Nogle virksomheder har Co2 slukkere, som har en temperatur på minus 70 grader. Tjek brandudstyrets holdbarhed, så du ikke står i en brandsituation med for gammelt udstyr. Hvis du har en Securitas vagt tilknyttet din virksomhed, kan det være en af de faste opgaver for vagten at tjekke udstyret to gange om året.

 

Råd nr. 3

Få en patruljevagt fra Securitas tilknyttet din virksomhed, så du altid kan føle dig tryg, hvis branden skulle opstå. Alle vores vagter har et elementært grundkursus i brandslukning og håndtering af brandslukker. De gennemgår hvert andet år kurset, ”Elementær brandbekæmpelse”, som bl.a. indeholder:

  • Teori om brand: Hvad er en brand, hvorfor og hvordan spreder branden sig?
  • Nødflytning af personer
  • Alarmeringsprocessen til 1-1-2
  • Håndslukning på brandkar med rigtige flammer (fx med brandtæppe, brandslukker eller slangevinde)

Kort fortalt bliver vagterne klædt på til at kunne forhindre, opdage og bekæmpe brande – på et elementært niveau. Så med en patruljevagt fra Securitas kan du føle dig tryg, hvis røgalarmen pludselig går, for så sender vores kontrolcentral en vagt ud på stedet med det samme for at identificere branden.

 

Du er nu blevet klogere på, hvordan du sikrer din virksomhed mod brandulykker. Det første råd handlede om en årlig gennemgang af brandfælder, som fx tændte elektriske apparater. Det andet råd var at tjekke op på dit brandudstyrs holdbarhed eller få en Securitas vagt til det to gange om året. Det sidste råd var at få en patruljevagt fra Securitas ud på stedet, når din røgalarm går, da alle vores vagter er uddannet i elementær brandbekæmpelse, evakuering og håndtering af brandslukkere.

 

Læs historien om hvordan vores sikkerhedsvagt var med til at afværge brand på under 8 min

”Pludselig lyder en hvinende alarm og min næse opfanger lugten af røg. Så jeg sætter straks evakueringen af hele bygningen i gang. Jeg prøver at få lokaliseret, hvor branden kommer fra,” fortæller vores sikkerhedsvagt Mathias.

Læs historien

Hvilken type brandsikring skal du vælge? 

Frivillig brandsikring

Den kender du nok bedst, for det er ikke noget din virksomhed er pålagt, men noget som du bliver anbefalet. Det foregår rent praktisk ved, at der installeres en røgalarm, der er tilkoblet dit tyverialarmanlæg. Så hvis røgalarmen opfanger røg, så giver den direkte besked til vores kontrolcentral, som kan sende en patruljevagt hurtigt ud på stedet og lokalisere branden. Denne løsning er der flere mindre virksomheder, som vælger.

Har din virksomhed en stor størrelse, så kan du også vælge et ABA - automatisk brandalarmerings anlæg, som giver direkte besked til beredskabet hos brandvæsnet. Dette anbefaler vi til større virksomheder med en stor produktion og værdihåndtering, da de ofte løber en større risiko end mindre virksomheder.

 

Tvungen brandsikring - Forsikringen kan pålægge dig nogle bestemte krav

Forsikringen kan kræve din virksomhed skal have ABA - automatisk brandalarmeringsanlæg. Da virksomhedens størrelse og værdier spiller en stor rolle. Kliniske virksomheder med medicinalpræparater og fødevarevirksomheder er gode eksempler på virksomheder, hvor forsikringen stiller krav til brandsikkerheden.

 

 

Kontakt vores salgsafdeling

Tak for din interesse i at arbejde hos Securitas. Vi leder altid efter kvalificerede kollegaer. Du kan læse mere om ledige stillingere og kontakte vores HR-afdeling direkte via kontaktformular her: https://www.securitas.dk/karriere/

Dine personlige data behandles i overensstemmelse med vores privatlivspolitik. Klik her for at læse vores privatlivspolitik. Ved at indsende formularen giver du dit samtykke til vores behandling og vores overførsel af dine personlige data til Securitas-enheder, der er placeret uden for EU / EØS, i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Beklager, www.securitas.dk understøtter ikke Internet Explorer. For at bruge vores hjemmeside, så prøv at bruge en nyere browser som Chrome, Safari, Firefox eller Edge.