Skip to main content

Klæd dine butiksmedarbejdere på til at forebygge indbrud

Læs om de risici, du skal holde øje med, og hvordan du kan u

Arbejdet i en butik betyder sociale og varierende arbejdsdage. Men arbejdet kan være tungt, og risikoen for tyveri og konfrontationer kan bekymre dine medarbejdere. Hvis du får styr på de mest almindelige risikofaktorer ved butiksarbejde, kan du mindske dem, og sørge for at personalet ved, hvordan de skal håndtere uventede situationer.

Gør det nemmere for kunder i butikken

Butikker er offentlige lokaler, hvor mange mennesker bevæger sig rundt. Rigtig mange tænker ikke på sikkerheden. Derfor er det ekstra vigtigt, at nødudgange er tydeligt markeret, og at det er nemt at komme igennem butikken og ud igen i butikkens åbningstid. Vær sikker på, at der ikke er forhindringer i vejen ved butikkens nødudgange eller butikkens brandslukningsudstyr. Hvis der sker en ulykke, kan dit personale muligvis have brug for hjælp til at evakuere kunderne fra butikken. Her kan Securitas hjælpe jer med at gennemgå evakueringsplanen og øve evakueringsveje.

 

Undgå brand ved at opbevare dine elkilder forsvarligt

Desværre er påsatte brande ikke usædvanlige. Opbevarer du brandbart materiale som lastpaller uden for dine lokaler, kan en brand hurtigt sprede sig. Undgå også at opbevare ting for tæt på elcentraler, varme pærer eller andet, som kan være brandfarligt. Dine medarbejdere kan også glemme at slukke en kogeplade i personalekøkkenet, og det kan medføre brand. Det er derfor en god idé at installere en timer på alt elektronisk udstyr, så du er sikker på, at intet står tændt.

Tag også gerne et ekstra kig på dine medarbejderes kendskab til brandslukningsudstyret. Brandslukningsudstyret og eventuelt beskyttelsesudstyr har ikke den optimale værdi, hvis personalet ikke ved, hvordan det skal bruges. Klæd dine medarbejdere på med et kursus i førstehjælp eller brandslukning, så de føler sig trygge, hvis en uventet situation skulle opstå.

Det kan også være en god idé regelmæssigt at tjekke, at der ikke er forkerte elløsninger og defekte elledninger.

 

Gør det svært for tyven

Tyveri, rapseri og indbrud er almindeligt i en butik. Der er som regel tale om rapserier og tyveri, når butikken er åben, men der kan også være planlagte indbrud, når butikken er lukket. Det er desværre normalt at bruge en ansat til at komme ind uden at aktivere alarmsystemet. Sørg for at opbevare ting, der er attraktive at stjæle, på steder, hvor ingen kan slå til ubemærket. Det er også en god idé at udstyre udsatte områder som hegn og indgange med tyverialarm og kameraovervågning. Og glem heller ikke dine ansatte. Klæd dem på til, hvordan de håndterer mødet med en indbrudstyv.

 

Hold øje med, hvordan dine ansatte har det

Butiksarbejde er ofte ensbetydende med meget stillestående arbejde, tunge løft og høj arbejdsbelastning. Investér i dine ansattes sundhed og velvære ved at spørge dem, hvordan de har det. Tilpas også arbejdstiden, så de ikke arbejder for længe ad gangen og tilbyd de rette uddannelser inden for sikkerhed, så de føler sig klædt på til at sikre butikken.

 

Sælger du farlige varer?

Hvis du sælger farlige varer i din butik, er det ekstra vigtigt at have styr på sikkerheden. Forskellige farlige varer kræver forskellige sikkerhedsforanstaltninger eller tilladelser, som  er godt at have styr på. Det er også vigtigt, at resten af sikkerheden foregår fejlfrit og at personalet er uddannet i både almen sikkerhed og håndtering af de varer, butikken sælger.

 

Vær klar, hvis uheldet sker

Selv om du har gjort alt, hvad du kunne, for at forebygge risici, kan der stadig ske noget uventet. Det er derfor mindst lige så vigtigt, at alle i butikken ved, hvad de skal gøre i en nødsituation. Sørg for, at alle medarbejdere, også nyansatte, er klar over hvilke rutiner, der gælder, og hvordan sikkerhedsudstyret skal anvendes.

For at der ikke skal ske tilsvarende ulykker senere, er det en hjælp, at du som ansvarlig person kan dokumentere, hvad der er sket, og tager ved lære af situationen. Alle alvorlige ulykker, som rammer dine medarbejdere, skal rapporteres til Arbejdstilsynet, og husk også at politianmelde tyverier, så det bliver dokumenteret i forhold til forsikringen.

 

Vælg en professionel sikkerhedspartner, når du skal sikre din butik

Når du og dine medarbejdere føler sig trygge på arbejdspladsen, arbejder I mere effektivt og optimerer produktiviteten. Tag gerne kontakt til en af vores sikkerhedseksperter på området, hvis du vil sikre dig, at de mange forskellige risici i dine lokaler bliver identificeret – og at I indfører de sikkerhedsløsninger, som passer til jeres arbejdsplads.

Med Securitas som partner behøver du ikke bekymre dig om sikkerheden på din arbejdsplads. Vi har lang erfaring og tilbyder et stort udvalg af sikkerhedsløsninger, dvs. både en helhedsorienteret tilgang til sikkerheden på dit kontor og hjælp til et specifikt område.

 

Vil du vide mere, eller ønsker du hjælp til sikkerhedsløsninger? Så kontakt os, og vi ringer dig op med forslag til at forbedre sikkerheden i din butik.

 

 

 

 

 

Vil du vide mere? Lad os kontakte dig

Vores eksperter guider dig til den bedste sikkerhedsløsning for din virksomhed.

Tak!

En af vores servicerådgivere kontakter dig snarest!

Information om hvordan Securitas behandler dine persondata fremgår af Securitas’ privatlivspolitik.