Skip to main content

Tips til at reducere sikkerhedsrisici for dine medarbejdere

Som underviser er du ansvarlig for de studerendes fremtid. Men arbejdet kan også betyde potentielle højrisiko-situationer. Mange mennesker samlet på ét sted, gør det være svært at få overblik. Vær opmærksom på de mest almindelige farer, så kan du reducere risiciene og sikre, at alle ved, hvordan de skal håndtere uventede situationer.

Vær opmærksom på maskiner og udstyr

Inden for naturvidenskabelige samt praktiske fag er der oftest brug for forskellige maskiner og udstyr, som potentielt kan skade studerende, ansatte eller lokaler, hvis de ikke bliver brugt korrekt. Det er vigtigt, at du har klare regler for ansatte, undervisere og studerende om, hvad de må og ikke må anvende og hvordan og hvornår de anvender maskiner og udstyr. Hvis du arbejder med kemikalier, er det vigtigt, at du opbevarer dem sikkert. Du må ikke udsætte ansatte, undervisere, studerende eller andre for risikoen for forbrændinger og brandskader.

Vær opmærksom på, at lokaler gerne skal efterlades i samme stand, som da de studerende mødte ind. Husk også at fjerne materialer, der ikke bliver brugt, eller som allerede er blevet brugt. Rengøring er en vigtig prioritet, når det handler om at skabe et sikkert arbejdsmiljø, da eksempelvis støv eller brugte papkasser kan være grobund for brand.

 

Hjælp brandvæsenet, når det brænder

Når det kommer til at øve brandevakuering, er uddannelsesinstitutioner som regel rigtig gode. Hvis brandalarmen går, er det vigtigt at få alle studerende, undervisere og ansatte væk fra faren. Det er dog lige så vigtigt at sikre, at ikke alle forlader bygningen med det samme. I tilfælde af en brandalarm skal en af de ansatte kunne bruge et brandkontrolpanel for at se, hvilken røgalarm, der har indikeret brand. Derefter skal vedkommende gå til området for at vurdere, hvor omfattende branden er. Er der tale om en mindre brand, skal du ikke vente på, at brandvæsenet kommer, men ansatte skal kunne slukke den med en brandslukker. Hvis det viser sig at være en større brand, kan du hjælpe brandvæsnet ved at forsøge at lukke for ilttilførslen. Det gøres for eksempel ved at lukke døren til det rum, hvor det brænder. I et byområde tager det i gennemsnit 10 minutter for brandvæsenet at komme frem til branden, fra de modtager alarmen. På de 10 minutter kan ilden have spredt sig fra et enkelt rum til hele bygningen. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at afgrænse branden så meget som muligt.

 

Lær hvordan du bruger dit udstyr

Der er lov- og forsikringskrav til at have den rigtige brandsikring og en evakueringsplan. Beskyttelses- og brandslukningsudstyr er ikke til nogen nytte, hvis medarbejderne ikke ved, hvordan det skal bruges. Uddan ansatte i, hvilke krav og rutiner, der gælder og udstyr dem med de rigtige hjælpemidler. Det er også din opgave løbende at tjekke bygningen og  området omkring for afvigelser, der kan være medvirkende til en brand.

 

Vid, hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude

Nogle gange sker det utænkelige, selvom du har gjort alt for at minimere risiciene. Det er derfor vigtigt, at alle ved, hvad de skal gøre i en nødsituation. Sørg for, at alle medarbejdere, også nyansatte, ved, hvilke rutiner der gælder, og hvordan sikkerhedsudstyret bruges.

For at ulykker ikke skal gentage sig, er det også vigtigt, at du som ansvarlig dokumenterer, hvad der er sket, og lærer af situationen. Alle alvorlige ulykker, der påvirker ansatte, skal anmeldes til Arbejdsmiljøtilsynet.

Husk også kulturen på arbejdspladsen er afgørende for, om de ansatte lægger mærke til og rapporterer mindre ulykker og risici. En god arbejdskultur, der har fokus på sikkerhed og tryghed, vil også skabe et bedre arbejdsmiljø.

 

Træf den rigtige beslutning med hjælp fra Securitas

Når du, dine ansatte og undervisere og studerende føler sig trygge, arbejder alle mere effektivt og øger produktiviteten og resultaterne. For at sikre, at alle potentielle risici i og omkring uddannelsesinstitutionen er identificeret, og de rigtige sikkerhedsløsninger er installeret, kan du konsultere vores eksperter på området.

Med Securitas som partner behøver du ikke bekymre dig om sikkerheden på din arbejdsplads. Vi har stor erfaring, en bred vifte af sikkerhedssystemer og kan tilbyde alt fra en komplet sikkerhedsløsning eller blot løsninger til et specifikt sikkerhedsområde.

Har du brug for hjælp til risikovurdering og sikkerhedsløsninger? Kontakt os, så ringer vi tilbage og hjælper dig med at forbedre sikkerheden i dine bygninger og lokaler. Den første risikovurdering er helt gratis.

Vil du vide mere? Lad os kontakte dig

Vores eksperter guider dig til den bedste sikkerhedsløsning for din virksomhed.

Tak!

En af vores servicerådgivere kontakter dig snarest!

Information om hvordan Securitas behandler dine persondata fremgår af Securitas’ privatlivspolitik. Dette website er beskyttet af reCAPTCHA og Googles Privacy Policy og Terms of Service er gældende.