Skip to main content

Hvordan fungerer en overfaldsalarm?

En overfaldsalarm kan være relevant i mange forskellige sammenhænge. Det giver bæreren en tryghed at vide, at hjælpen kun er et tryk væk i tilfælde af, at der sker noget. Her kan du læse, hvordan en overfaldsalarm fungerer, og hvad der adskiller den fra det traditionelle, fastmonterede overfaldstryk.

Hvad er en overfaldsalarm?


En bærbar overfaldsalarm, også kendt som en nødalarm eller personlig alarm, er designet til at give medarbejdere hjælp og tryghed i tilfælde af en trussel eller et overfald. Som navnet antyder, kan overfaldsalarmen tages med rundt, så medarbejderen ikke er nødt til at forlade den.

Traditionelt set har virksomheder benyttet sig af fysiske overfaldstryk, som er enheder fastmonteret i virksomheden, fx under disken i en butik eller restaurant. Fysiske overfaldstryk kan derfor ikke bæres rundt. Til gengæld kan alle ansatte kan bruge dem, fordi de er frit tilgængelige, men gemt for kunderne.

Sådan virker en bærbar overfaldsalarm

  • Aktivering af alarmen: Når en medarbejder føler sig truet eller bliver udsat for overfald, kan vedkommende aktivere den bærbare overfaldsalarmen ved at trykke på nødknappen.
  • GPS-Positionering: En af de vigtigste funktioner ved en bærbar overfaldsalarm er dens evne til at sende præcise GPS-koordinater til kontrolcentralen. Dette er afgørende for at sikre, at hjælpen når frem til den rigtige placering og sørger for, at kontrolcentralen kan reagere hurtigt.
  • Besked til kontrolcentralen: Når alarmen aktiveres, sendes der automatisk besked til kontrolcentralen, der er bemandet døgnet rundt. Overfaldsalarmer bliver altid prioriteret over andre typer af alarmer. Når du trykker på knappen, har du mulighed for at tale med kontrolcentralen eller lade dem lytte med i en samtale. Samtalerne gemmes, så de senere hen kan bruges til eventuel bevisførelse

 

Håndtering af alarmen på kontrolcentralen


Her er et indblik i, hvordan alarmen bliver håndteret, når kontrolcentralen modtager den:

  • Verifikation af situationen: Operatørerne på kontrolcentralen verificerer først alarmen for at sikre, at det ikke er en falsk alarm. Dette sikrer, at ressourcer bruges på reelle nødsituationer.
  • Koordinering af hjælp: Efter verifikationen vil kontrolcentralen følge den aftale der er indgået mellem din virksomhed og kontrolcentralen på forhånd. Oftest vil vi kontakte politiet eller sende en vagt afsted med det samme.
  • Løbende overvågning: Når hjælpen er sendt afsted, overvåger kontrolcentralen situationen løbende og sikrer, at medarbejderen er i sikkerhed.

 

Opsummering


En bærbar overfaldsalarm kombinerer avanceret teknologi med hurtig og præcis respons fra kontrolcentralen for at sikre, at medarbejdere altid har den nødvendige hjælp lige ved hånden. Kontakt vores konsulenter på mail salg@securitas.dk eller telefon 7226 8310 og lær om mulighederne for at få overfaldsalarmer til din virksomhed.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vil du vide mere? Lad os kontakte dig

Vores eksperter guider dig til den bedste sikkerhedsløsning for din virksomhed.

Tak!

En af vores servicerådgivere kontakter dig snarest!

Information om hvordan Securitas behandler dine persondata fremgår af Securitas’ privatlivspolitik.

 

Beklager, www.securitas.dk understøtter ikke Internet Explorer. For at bruge vores hjemmeside, så prøv at bruge en nyere browser som Chrome, Safari, Firefox eller Edge.