Skip to main content

Hjertestarterens rolle i arbejdsmiljøet

Medarbejdernes sikkerhed og sundhed er en vigtig prioritet for virksomheder, og særligt inden for arbejdstiden har virksomheden mulighed for at skabe trygge rammer for medarbejderne. En hjertestarter kan spille en afgørende rolle i at sikre, at arbejdspladsen og dens medarbejdere er forberedt på nødsituationer.

I denne artikel gennemgår vi alle aspekter af, hvordan en hjertestarter kan bidrage til et trygt arbejdsmiljø. Vi kommer ikke blot ind på, hvorfor en hjertestarter er vigtig, men også hvor du skal placere en hjertestarter, hvordan du sikrer, at medarbejderne får værdi af den, og til sidst hvordan du vedligeholder din hjertestarter.

Hjertestarteren er vigtig i nødsituationer


Hjertestop kan forekomme pludseligt og uden varsel, og i disse kritiske øjeblikke tæller hvert sekund. At have en hjertestarter på arbejdspladsen kan gøre forskellen mellem liv og død. Ved hurtig anvendelse øges chancerne for overlevelse markant. Faktisk viser tal fra det Europæiske Råd for Genoplivning, at chancerne for overlevelse øges med 50 % ved brug af hjertestarter indenfor de første 5 minutter. Tal fra Hjerteforeningen viser, at hvis der både ydes hjertelungeredning og gives stød fra en hjertestarter før ambulancen ankommer overlever 1 ud af 3 et hjertestop. Uden genoplivningsforsøg overlever kun 1 ud af 17.

Uddan dine medarbejdere i at bruge en hjertestarter


En hjertestarter er mest effektiv, når medarbejderne ved, hvordan de skal bruge den. Investering i regelmæssige førstehjælpskurser, der inkluderer brug af hjertestarter, kan gøre en stor forskel i en nødsituation. Kurserne styrker ikke kun medarbejdernes evne til at handle hurtigt og effektivt, men øger også den generelle følelse af tryghed, som medarbejderne oplever på arbejdspladsen. Hos Securitas tilbyder vi førstehjælpskurser fra certificerede instruktører, der kommer ud til din virksomhed og afholder kurset. Du kan enten købe et enkelt kursus eller tegne en aftale om regelmæssigt tilbagevendende kurser – vi anbefaler et kursus hvert andet år.

Dine medarbejdere bør kunne nå frem til hjertestarteren på 2 min


Når du skal bestemme, hvor du skal placere din hjertestarter, er det første valg, du skal træffe, om den skal hænge indendørs eller udendørs. Placerer du den udendørs, er den tilgængelig for alle og kan dermed hjælpe andre udenfor virksomheden til at redde endnu flere liv. Det kan have en god signalværdi for lokalområdet.

Vælger du at placere din hjertestarter udendørs, skal din hjertestarter beskyttes mod vejret. Med et hjertestarterskab er du sikret, at hjertestarteren holder den rigtige temperatur på minimum 5 grader, selv når temperaturen udenfor kan nå ned til –25 grader, hvilket er vigtigt for både dens funktion og garantien. Er du i tvivl om, hvor vidt du kan hænge din hjertestarter udendørs, kan vi guide dig.

Vi anbefaler desuden, at I registrerer jeres hjertestarter på hjerterstarter.dk, hvis den hænger udendørs. På den måde bliver i en del af Danmarks hjertestarternetværk. Når du har tilmeldt din hjertestarter, bliver den synling for såvel almindelige borgere som sundhedsfaglige medarbejdere på alarmcentralen. Hvis en person i området falder om, kan hjælperen blive guidet hen til din hjertestarter og på den måde, kan din hjertestarter være med til at redde liv.

Vælger du at placere din hjertestarter indendørs, så tænk i at placere den et sted, hvor den er let at få øje på døgnet rundt. Rigtig belysninger eller reflekser er altafgørende, for at dine medarbejdere ved, hvor hjertestarteren er og nemt kan komme til den.

Sådan vedligeholder du din hjertestarter


En hjertestarter skal virke, når en nødsituation opstår. Det kan du sikre med ordentlig vedligeholdelse af hjertestarten. Det indebærer, at du sikrer, at batteriet altid er fungerende og at den altid er fyldt op med elektroder. Du kan overveje at tegne en serviceaftale på din hjertestarter. Den kan inkludere løbende check af hjertestarteren, gratis udskiftning af elektroder og batteri samt et låneapparat, hvis hjertestarteren har været i brug.

En hjertestarters effekt på arbejdsmiljøet


At have en hjertestarter installeret i din virksomhed sender et klart signal, om et engagement i dine medarbejderes velvære. Det fortæller noget om, at ledelsen er proaktiv i forhold til at skabe et sikkert arbejdsmiljø. Det kan også have en positiv effekt på dine medarbejderes moral og opfattelse af deres arbejdsplads, fordi et sikkert og sundt arbejdsmiljø er afgørende for medarbejderes trivsel og produktivitet.

Opsummering


En hjertestarter er en vigtig del af en tryg arbejdsplads. Ved desuden at sikre uddannelse i brug af hjertestarten, kan virksomheder sikre et højere niveau af sikkerhed på arbejdspladsen. Dette bidrager ikke kun til medarbejdernes tilfreds, men styrker også den overordnede arbejdskultur. Hos Securitas forstår vi vigtigheden af et godt arbejdsmiljø og står klar til at hjælpe din virksomhed med at implementere effektive sikkerhedsløsninger.

Vil du høre mere om, hvordan hjertestartere til din virksomhed? Kontakt vores sikkerhedskonsulenter for en uforpligtende snak på telefon +45 7226 8310 eller på mail salg@securitas.dk.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Beklager, www.securitas.dk understøtter ikke Internet Explorer. For at bruge vores hjemmeside, så prøv at bruge en nyere browser som Chrome, Safari, Firefox eller Edge.