Skip to main content

Sikre butikken med tyverialarm, brandbeskyttelse og kamera

Sådan får du en sikker butik med et trygt personale og tilfr

Undgå bekymringer om indbrud og butikstyveri ved at sørge for den sikkerhed, der er behov for. Nogle ting kan du klare selv, mens du måske har brug for eksperthjælp til andre spørgsmål. Her guider vi dig igennem de vigtigste sikkerhedstips til dig, der har en butik.

  1. Samarbejd med andre butikker i området

Sikkerheden i din butik kan øges på mange forskellige måder, især hvis butikken ligger i en bymidte. Ligger butikken i en større by, kan du vælge at deltage i en vagtordning - en sammenslutning af butikker i samme område, som i fællesskab får assistance af en sikkerhedspartner.

De deltagende butikker kan få daglige besøg af vagter døgnet rundt. Vagterne kan enten bære uniform for at blive set eller være civilklædte, så de nemmere smelter sammen med kunderne.

 

  1. Øget medarbejdertryghed med skjult overfaldsalarm

For at dine medarbejdere kan føle sig trygge i butikken, især når de arbejder alene, kan du anvende en overfaldsalarm. Alarmen kan enten installeres som en skjult alarmknap under kassen eller bæres af dine medarbejdere. På denne måde er hjælpen altid blot et enkelt tryk på en knap væk.

Når du er tilsluttet en vagtordning, tilkaldes den vagt, som patruljerer i din butik, og som altid vil være i nærheden. Der findes også alarmknapper, som straks kobler dig til vores kontrolcentral, hvorefter de sender en vagt, hvis der er behov for det. 

 

  1. Forebyg tyveri med alarmstandere og udgangskontrol

Alarmstandere kan også forebygge tyveri. Standerne monteres ved indgangen til butikken, samtidig med at varerne i din butik forsynes med alarmbrikker, som nemt tages af i kassen. Hvis de signaler, som udsendes af standeren, bliver registreret i en alarmbrik, vil det udløse tyverialarmen.

Uniformerede vagter kan desuden foretage uanmeldte kontroller, hvor de fører tilsyn med, at besøgende, medarbejdere eller leverandører, som er på vej ud med varer, kan fremvise en kvittering eller tilladelse til at tage en vare med ud. De personer, som udfører kontrollen, er særligt uddannede til at udføre denne funktion med et højt serviceniveau. Vagterne kan også hjælpe til med at kontrollere, at leverede varer svarer til dem i bestillingen, og at transportkøretøjer er tomme efter levering.

 

  1. Tyverialarmer og overvågningskameraer øger sikkerheden, når butikken er tom 

Butikker løber også en risiko for at blive udsat for både indbrud og hærværk om natten. Med den rigtige tyverialarm får du straks besked, hvis der sker noget, så du slipper for at bekymre dig uden grund. Det kan desuden være et krav fra forsikringsselskabet, at der findes en godkendt tyverialarm, hvis noget skulle ske. Læs mere om, hvordan du opfylder kravene i din forsikring her.

 Overvågningskameraer er dine øjne om natten. Kameraerne virker afskrækkende for eventuelle indbrudstyve, men skulle uheldet alligevel ske, fungerer kameraoptagelsen desuden som bevismateriale. Vælger du kameraer fra Securitas, sætter vi klistermærker på butikkens vinduer, så tyven kan se dem på forhånd.

  1. Undgå at invitere tyven ind - tænk på omgivelserne 

En tilsyneladende harmløs ting som f.eks. løse sten, der ligger uden for et butiksvindue, kan friste en person til at knuse ruden og dermed få adgang til lokalerne. Paller eller restmaterialer, som opbevares for tæt på husfacaden, øger samtidig risikoen for brandstiftelse. Lad ikke genstande ligge fremme på en måde, som gør det nemmere at lave indbrud eller hærværk.

 

  1. Forebyg dyre brandulykker

Er du nervøs for elektriske fejl eller ukorrekt håndtering af brandfarlige produkter, eller ser du for dig, at nogen glemmer at slukke for kaffemaskinen i personalekøkkenet? En brand i butikken kan få store konsekvenser - i værste fald kan I blive tvunget til at have lukket et stykke tid bagefter. Gennemgå altid jeres brandrisici, inden ulykken sker - så sparer du også penge i det lange løb.

Husk, at besøgende i butikken ikke ved noget om brandpolitikkerne. Derfor er det ekstra vigtigt, at dit personale har styr på tingene, at evakueringsplanen er klar og tydelig, og at nødudgange og slukningsudstyr ikke er blokerede. 

 

  1. Sikkerhedskurser er til glæde for både dig og dine medarbejdere

Informér dine medarbejdere og afhold kurser i de sikkerhedspolitikker, som findes i butikken. Så ved alle, hvad de skal gøre, hvis uheldet er ude. Hvis ansvar er det at slå tyverialarmen til og fra, når butikken åbnes og lukkes? Ved alle, hvor overfaldsalarmen sidder, og hvornår den skal anvendes? 

Securitas tilbyder skræddersyede kurser, hvor vi underviser dine medarbejdere i alt, hvad de har brug for at vide. Målet er, at medarbejderne skal føle sig trygge og får støtte i deres måde at handle på, uanset situationen.     

 

  1. Glem ikke IT-sikkerheden

Sidst, men ikke mindst - glem ikke det digitale miljø i dit sikkerhedsarbejde. Mindre butikker er kun sjældent udsat for målrettede cyberangreb, men hvis blot én person kommer til at trykke på et forkert link i en mail, kan det alligevel medføre problemer. I kan også blive ramt indirekte via større systemer, som I anvender. Det er ofte kassesystemet, butikkens hjerte, som bliver ramt. En klar og tydelig IT-sikkerhedspolitik, som hjælper medarbejderne med at træffe de rigtige beslutninger i det digitale miljø, kan gøre en stor forskel. Læs mere om cybersikkerhed i din virksomhed her. 

 

Få hjælp hos en sikkerhedspartner


Securitas kan hjælpe dig med en helhedsorienteret tilgang til sikkerheden. Oplys dit telefonnummer herunder, så ringer vi dig op.

 

Vil du vide mere? Lad os kontakte dig

Vores eksperter guider dig til den bedste sikkerhedsløsning for din virksomhed.

Tak!

En af vores servicerådgivere kontakter dig snarest!

Information om hvordan Securitas behandler dine persondata fremgår af Securitas’ privatlivspolitik.